Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
Als je met de Lego of Duplo aan het spelen bent,
en je stoot je bouwwerk per ongeluk om, kan het zijn dat het kapot is gevallen. |
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
Maak een beschadigd gebouw, wat na een orkaan wel is blijven staan, maar waar duidelijk beschadigingen zichtbaar zijn.
Voorwaarden:
Het gebouw moet herkend kunnen worden als gebouw.
Het moet met klei gemaakt zijn.
Je moet kunnen zien dat er een aardbeving heeft plaatsgevonden,
het gebouw heeft aanwijsbaar geleden van de elementen. | |
Doelen
|
Beeldend doel:
Een gebouw maken met verval.
Technisch doel:
Het huis moet blijven staan, mag niet omvallen. De kinderen gaan aan de slag met stukken klei. Dit moeten ze op de goede manier gaan vormgeven. Er komen technieken bij kijken zoals het vormen van een huis.
| |
Receptie /Oriƫntatie
|
Introduceren
|
Beeldcultuur
Filmpje laten zien van een orkaan (vb. Katharina)
https://www.youtube.com/watch?v=riskDqKMvs4
Verhaal uit methode vertellen wat gaat over 'Stad in beweging'
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
Foto’s van gebouwen laten zien die geleden hebben van de elementen. De kinderen kunnen hieruit inspiratie halen. Bijkomende moeilijkheid is wel dat dit foto's zijn, de kinderen kunnen de foto's dus niet exact namaken (van 2D naar 3D)
| |
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Uitleg: we maken een gebouw met verval. Het probleem is dat er duidelijk te zien moet zijn dat er een orkaan is geweest. Er moet duidelijk schade zijn aan het gebouw.
| |
Productie /Uitvoering
|
Observeren
|
Beeldend Vermogen
Kijken of de kinderen duidelijk een gebouw kunnen vormgeven,
wat ook herkenbaar is is als gebouw. Ook moet duidelijk te zien zijn dat er een orkaan geweest is. |
Begeleiden
|
Werkprocessen
Sturen om nog duidelijker aan te geven dat er sprake van verval is bij de kinderen. Sommige kinderen hebben soms namelijk sterk de neiging om het gebouw alsnog netjes en perfect te maken. Dit mag bij deze opdracht niet.
| |
Afronden
|
Tijdsmanagement
Aan het eind van de les laten weten hoe lang de kinderen
nog hebben om het bouwwerk af te ronden. Verder aan het begin van de les duidelijk zijn: het gebouw moet aan het eind van de les af zijn, omdat de volgende les de klei al gedroogd is. | |
Reflectie /Nabeschouwing
|
Nabespreken
|
Reflecteren
Wat voor gebouwen zijn er gemaakt?
Kunnen we ze benoemen?
Kun je beschadigingen aanwijzen?
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
Herkenbaar als gebouw.
Duidelijk verval door elementen.
| |
Presenteren
|
Presentatievorm
Kringgesprek, tafel in het midden met de kunstwerken.
| |
Evaluatie
|
Evalueren
|
Opdracht en randvoorwaarden
Terugkomen op de voorwaarden die genoemd zijn
in het begin van de les. Doelen behaald? |
04-04-2013
Lesfasenmodel 'Stad na orkaan'
Labels:
Projecten Anne en Myrthe
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten