Voorbereiding
*
|
Context
|
Belevingswereld
De kinderen kennen
allemaal Mondriaan wel en ook de kunstwerken van Rietveld zijn bekend. De
kinderen mogen experimenteren met allerlei materialen.
|
Basisplan
|
Opdracht en
randvoorwaarden
De kinderen bekijken
eerst een aantal werken van kunstenaars zoals Gerrit Rietveld, Piet Mondriaan
en Theo van Doesburg. Ze halen de kenmerken van de Stijl uit de afbeeldingen.
De kinderen maken daarna hun eigen schilderij. Ze mogen de materialen zelf
kiezen.
Randvoorwaarden
·
De rechte lijnen moeten
er in terug te vinden zijn, maar de vormen mogen verschillen.
·
Gebruiken van
verschillende materialen: verf, papier, stof, wol, potloden enzovoort.
·
Gebruik van verschillende
kleuren, niet alleen primaire kleuren en zwart en wit
·
Moet herkenbaar zijn als
kunstwerk van de Stijl
|
|
Doelen
|
Beeldend doel:
Zij kunnen zelf een
schilderij in dezelfde stijl maken, maar geven er een eigen draai aan. Het
eigen werk is nog wel herkenbaar als kunstwerk van de Stijl.
Technisch doel:
De kinderen kunnen de
kenmerken van de Stijl noemen. De kinderen gebruiken verschillende materialen
en technieken om hun kunstwerk te maken.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Ik laat de kinderen een
aantal afbeeldingen zien van kunstenaars die bij de stijl horen, zoals Gerrit
Rietveld, Theo van Doesburg en Piet Mondriaan. Nijntje ook als voorbeeld
noemen. Dick Bruna hoorde wel bij de Stijl, maar hield zich niet zo stijf aan
de regels van de Stijl.
Beeldaspecten
De beeldaspecten die hier
een rol spelen zijn: kleur, compositie en vorm.
Ontwikkelingsfasen
Ik probeer de kinderen
wel op het niveau van formalisme te krijgen. Het is de bedoeling dat de
kinderen de vorm en de betekenis van de kunstwerken van de Stijl gaan
begrijpen. Daarvoor is een beetje kennis van de geschiedenis nodig. De kunst
van de Stijl creƫerde harmonie tijdens de chaos van de Eerste Wereldoorlog.
|
*
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
Samen met de kinderen kijk
ik naar de afbeeldingen. Ik stel vragen over de afbeeldingen en ik laat de
kinderen wat ze al weten zoveel mogelijk vertellen. Dan geef ik kort even aan
wat het idee was achter de kunst van de Stijl.
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Ik leg de kinderen uit
wat de bedoeling is. Ze gaan zelf een kunstwerk maken dat past bij de Stijl,
maar ze doen dit op hun eigen manier. Ze mogen allerlei materialen, kleuren
enzovoort gebruiken. Het kunstwerk moet wel herkenbaar zijn als onderdeel van
de Stijl. Ze mogen alleen rechte lijnen gebruiken, maar daar mogen ze dan mee
doen wat ze willen. Het hoeven geen standaard vormen te worden.
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
(matrix)
|
Rubrix:
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
|
Gebruik
van rechte lijnen en verschillende vormen.
max. 2 punten
|
1/2 punt
Niet
alleen maar rechte lijnen en maar 1 of 2 verschillende vormen.
|
1 punt
Het
grootste deel van de lijnen is recht en 3 of 4 verschillende vormen.
|
2 punten
Alleen
maar rechte lijnen en 5 of meer verschillende vormen.
|
|
Gebruik
verschillende materialen
max. 3 punt
|
1 punten
Gebruik
van 1 of 2 verschillende materialen.
|
2 punt
Gebruik
van 3 of 4 verschillende materialen.
|
3 punten
Gebruik
van 5 of meer verschillende materialen.
|
|
Herkenbaar
als kunstwerk van de Stijl
max. 3 punten
|
1 punt
Niet
herkenbaar als kunstwerk dat past bij de Stijl.
|
2 punten
Bevat
enkele kenmerken van de Stijl, maar is niet duidelijk herkenbaar als
kunstwerk dat past bij de Stijl.
|
3punten
Duidelijk
herkenbaar als kunstwerk dat past bij de Stijl.
|
|
Gebruik
verschillende kleuren
max. 2 punten
|
1/2 punt
Alleen
gebruik van zwart, wit en de primaire kleuren.
|
1 punten
Gebruik
van zwart, wit en de primaire kleuren, maar ook 1 of 2 andere kleuren.
|
2 punten
Gebruik
van veel verschillende kleuren, ook kleuren die niet bij e primaire
kleuren/zwart/wit horen.
|
Fase 1:
Van wie zijn deze kunstwerken?
Van links naar rechts: Gerrit Rietveld, Theo van Doesburg en Piet Mondriaan.
Fase 2:
Noem 3 overeenkomsten.Ze maken gebruik van dezelfde kleuren, namelijk de primaire kleuren geel, blauw en rood en de niet-kleuren zwart, wit en grijs.
In alle kunstwerken worden rechte lijnen gebruikt.
In alle kunstwerken worden rechthoeken en vierkanten gebruikt.
Noem 2 verschillen.
Twee van de kunstwerken zijn schilderijen. De andere is een stoel.
In het ene schilderij staan de vierkanten en rechthoeken schuin en in de andere staan ze recht.
Fase 3:
De kunstwerken laten harmonie zien. Hoe kun je dat terugzien?
Er worden simpele vormen gebruikt. Je ziet alleen rechte lijnen en heldere kleuren.
Fase 4:
Welk verband is er tussen de tijd waarin de kunstwerken zijn gemaakt (Eerste Wereldoorlog en erna) en het voornemen om harmonie te laten zien?
Tijdens de Eerste Wereldoorlog heerste er chaos in Europa. De heldere kleuren en strakke lijnen zorgden voor een voorspelbaar beeld en dus harmonie in die chaos.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten